The Forgotten / Road trippin' - Reisverslag uit Geelong, Australië van geertverberne - WaarBenJij.nu The Forgotten / Road trippin' - Reisverslag uit Geelong, Australië van geertverberne - WaarBenJij.nu

The Forgotten / Road trippin'

Door: Geert Verberne

21 Oktober 2013 | Australië, Geelong

G'day everybody!!

Aangezien we dit weekend een super vette roadtrip hebben gedaan op de Great Ocean Road moest daar ik een blog over schrijven maar eerst iets wat ik vergeten te vertellen was en in mijn vorige blog gemoeten had.

In het weekend van 29 september zijn we een dagje naar Melbourne geweest. De hoofdstad van de staat Victoria. Melbourne ligt een uurtje met de trein van Geelong af dus dat viel wel mee. Leuk feitje Melbourne is gesticht door een man die John Batman heette (en ja zo schrijf je het echt). Hij "kocht" het land van de Aboriginals maar dat was niet helemaal eerlijk gegaan. Afijn. De stad Melbourne is vernoemd naar de britse premier van toen Willam Lamb, 2nd Viscount of Melbourne (ook wel Lord Melbourne genoemd).

We hebben ons die dag vermaakt in Melbourne door te shoppen, dingen te bezichtigen (o.a Chinatown), chillen in de parken en een fotoshoot gehouden. Het was een mooie dag en veel gelachen.

Oke nu naar de Road trip:
zaterdag 19 oktober om 04.00 stonden we op. Veel te vroeg natuurlijk maar goed we moesten eerst naar Melbourne want we werden om half 8 opgehaald en als we een trein later pakte zouden we te laat komen. Om 5 uur stond de taxi voor de deur. Na een ritje van een klein kwartier waren we op Geelong Central waar onze trein om 5.27 vertrok. In de trein de zonsopgang gezien en toen weer verder slapen.
Rond half 7 waren we in Melbourne. Kop koffie pakken (mijn redding van de dag) en dan op naar Melbourne Connections op King str. En toen wachten tot half 8. Kwamen ze ook pas aan om kwart voor 8 want er waren wat probleempjes. Gelukkig hadden we een hele chille tourguide genaamd John. En toen vertrokken we. Ons programma zag er als volgt uit:
Day 1
- Morning tea at one of Australia's famous surf beaches
- Historic Memorial Arch
- Seaside Towns
- Koala’s -Wild Koalas, Kookaburras, Parrots and Lorikeets
- Lunch in Apollo Bay
- Rainforest (a guided bushwalk in the ancient Otway’s Rainforest)
- 12 apostles
- Loch Ard Gorge
- London Bridge
- Night-time Kangaroo spotting in Halls Gap
- Overnight in the Grampians – Ned’s Beds

Day 2
- Tour the Grampians National Park - Home to Kangaroos, Wallabies, Koalas, Emus, Birds, Echidnas, ‘A wildlife wonderland’
- Boroka & Reed’s Lookout – Breathtaking views!!!
- BR/>McKenzie Falls - The largest waterfall in the Grampians
- ‘Jaw’s of Death’ (an Aussie bush track to experience The Balconies, the famous rock formation AKA the ‘Jaw’s of Death’)
- Halls Gap (the heart of the Grampians)
- Free Wine Tasting – Guided tour of one of Australia’s oldest wineries (Melbourne return only)

Dus genoeg te doen. En laten we nou net door Geelong rijden (zodat je net je huis ziet staan; heel fijn). We hadden onze eerste stop vlak na Torquay. Daar zijn hebben we op het strand koffie, thee en een koekje gehad. De volgende stop was een herdenkingsmonument voor de oud strijders die meegewerkt hadden aan het bouwen van de Great Ocean Road. De Great Ocean Road is 243 kilometer lang en de bouw is begonnen vlak na de eerste wereldoorlog.
Ondertussen zijn we langs vele verschillende strandplaatsen gestopt om te genieten van het uitzicht. Onze volgende grote stop was het spotten van wilde Koala's. Vanwege de tijdsnood hadden we er maar een paar gezien maar wel met eentje met een jong (een joey) bij zich. Ook vele kakatoes, parkiet soorten en Kukabaras gezien.
Toen was het tijd voor de lunch in Apollo Bay.
Na een driekwartier of zo zijn we richting het regenwoud gereden. In het regenwoud zouden zich een aantal slangen, possums, en andere leuke beestjes zich bevinden. Helaas niks van gezien. Het regenwoud was wel prachtig. Ik had zelf het gevoel alsof elk moment door de bossen een T-rex of iets dergelijks kon komen. Echt gaaf.
Na het regenwoud zijn we naar de 12 apostelen gegaan. Eigenlijk zijn er maar 8 apostelen maar op een of andere manier is de naam blijven hangen. In 2005 is een van de pilaren ingestort. Je kon met een helikopter over de 12 apostelen vliegen maar was een beetje prijzig dus niet gedaan.
Na de apostelen zijn we naar Loch ach Gorge gegaan. Dit was de plek waar in 1878 een schip gezonken was. Het schip had maar 2 overlevenden en zij hielden zich schuil in een grot. Een van de overlevende was een rijke jonge dame van 18 jaar de andere was een arme scheepsjongen. Ze scheepsjongen zou de volgende ochtend de klif op geklommen zijn en hulp gezocht hebben en zo zijn ze gered. DE grot is nog steeds te bezichtigen net als de plek waar hij om hoog gekomen zou zijn.
Vervolgens zijn we naar de London Bridge gereden. Dat een "brug" gemaakt van lijmsteen en kalk. De London Bridge had twee bogen. Ergens in de jaren 60 is de eerste boog ingestort terwel mensen op de 2e boog stonden. Beetje vervelend dat je daar vast zit. Uiteindelijk zijn ze wel gered maar het is tegenwoordig verboden om daar (en op vele andere historische plekken bestaande uit lijmsteen en kalk) te klimmen en lopen.
Vanuit de London Bridge kon je ook een strand zien liggen waar pinguïns leven. Dit zijn de kleinste pinguïns ter wereld en leven in holen die ze zelf graven. Ze komen alleen 's nachts naar buiten dus konden ze alleen zien doormiddel van hun voetsporen.
We hebben daarna wat gegeten in Warrnambool. En zijn toen doorgereden naar Grampians National Parc. In dit park leven o.a wilde kangoeroes. Het word ook aangegeven met die typische gele borden met een kangoeroe erop. Het is ook heel apart als zo'n beest voor de bus springt om de weg over te steken. Eenmaal aangekomenop onze slaapplek (Ned's Beds) gingen nog een paar van onze groep op zoek naar kangoeroes. Daarvoor hoefden we echter maar 2 stappen te doen want ze zaten pal naast onze slaapplek. Op een gegeven moment ben ik zo dichtbij een kangoeroe gekomen dat ik hem bijna kon aaien. Een eindje verder op waren meer kangoeroes. Op een gegeven moment begon een kleine de grootste aan te vallen en begonnen ze te vechten. Dit heeft er mee te maken dat het paringsseizoen is. Ook zagen we een kangoeroe met een jong in de buidel. Weer terug in Ned's beds nog een aantal biertjes gedronken en gepraat met onze medetourleden.
Onze tourgroep kwam van over de hele wereld vandaan. Engeland, Zwitserland, Singapore, Duitsland, Colombia, een priester uit Canada, Verenigde staten, Spanje, Colombia, Ecuador, Israël en Bangladesh. Allemaal aardige mensen. Sven, Rick en ik sliepen samen met de Zwitserse schoorsteenveger Jerome op de kamer. De wekker stond al klaar om kwart over 6. Het was een indrukwekkend maar uitputtende dag.

Dag 2:
Om kwart over 6 opgestaan. Ontbijtje gehad (met een grote kop koffie) want ik was nog kapot van de dag ervoor. Maar we moesten alom kwart over 7 klaarstaan want we gingen berg beklimmen. Op weg naar de Boroka & Reed’s Lookout. Het was een heuse klim van 5 kilometer. De paden werden steeds smaller en het uitzicht steeds mooier. We zijn met het gros van de groep naar de top van de berg gegaan. waarbij je af en toe goed op moest letten waar je liep. De berg was niet al te hoog (geloof dat John zei 400 meter) maar het was wel een prachtig uitzicht. Eer dat we terug waren was het kwart over 10 half 11. Dus snel naar de Jaws of Death. En zoals jullie misschien al raadde er zijn inderdaad mensen daar echt doodgevallen. Het is wel een prachtige plek en je kunt zover weg kijken. Echt geweldig. We zijn daarna naar Halls Gap en de Mckenzy falls gegaan. Een schitterende waterval. Om bij de waterval te komen moest je over een brug van stenen lopen en je kreeg waterdruppels over je heen, wat fijn was want het was zowel zaterdag als zondag prachtig weer geweest van tegen de 30 graden.
Op weg naar de wijnproeverij namen we afscheid van Jerome omdat hij naar Adelaide vertrok. Wij gingen naar de wijngaard van Seppelt Winery. Daar hadden we een wijnproeverij. We begonnen met 2 verschillende witte wijnen (de eerste was lekkerder dan de 2e), vervolgens 2 rode wijnen (2 verschillende soorten Shiraz) waarvan de eerste een houterige smaak had en als laatste hadden we een '45' een soort port. Deze smaakte heel goed een beetje al karamel. En toen zat de tour erop en reden we terug naar Melbourne. Dan moesten we nog de trein terug die we pas om iets over half 9 hadden en dan nog een taxi vanuit Geelong Central naar ons huis. En toen was het rond een uur of 10. Alle drie bekaf. Dus nog even douche en dan lekker slapen en de volgende dag naar de UNI.

Het was een informatieve, avontuurlijke, leuke en vooral erg gezellige trip geweest. Met veel geouwehoer en nieuwe ervaringen.

Ik dank U voor Uw aandacht en tot de volgende keer maar weer.

Groetjes Houdoe!!!

• 22 Oktober 2013 - 12:33

Karin Snijders:

Hoi Geert,

Zo kom je nog eens ergens. Gaaf zeg, al die prachtige ervaringen. En leuk dat je er echt een verslag van hebt gemaakt. En fijn te lezen dat je het nog naar je zin hebt. Ik ben nooit in Australië geweest, maar het staat na jouw verhalen zeker op mijn verlanglijst om ooit te doen.

Keep discovering and enjoy,

Karin

• 06 November 2013 - 22:34

Ria:

Hoi Geert
    Wat een jaloersmakende foto‘s.
    Fijn dat je buiten je studie ook nog tijd hebt om zulke mooie ervaringen op te doen.
    Dat nemen ze je in ieder geval niet meer af.
    Hopelijk ga je nog veel zien en beleven!
    En met die larven en maden zal het ook wel goedkomen!
    Groetjes en een dikke kus jan en ria.

• 25 November 2013 - 11:34

André En Bea Meulendijks:

Beste Geert, en Hanneke en Frans,

Fijn te lezen dat alles goed verloopt.
    Naast de zware studie ook nog tijd voor ontspanning.
    Veel plezier samen down under.

We horen nog.

Groet.